Köpvillkor och integritetspolicy

Köpvillkor

All hemförsäljning sker med tillämpning av konsumentköplagen (SFS 1990:932) och distans- och hemförsäljningslagen (SFS 2005:59). Mer information finns hos www.konsumentverket.se

Beställning
För att handla måste kunden/beställaren vara minst 18 år, annars krävs målsmans godkännande. Beställning som görs i annan persons namn, utan dennes medgivande, eller som på annat sätt medför att vi lider skada polisanmäles. Beställning mottages endast via vår nätbutik, om inte annat avtalats.

Beställningsvärde
Alla beställningar är välkomna, stora som små. Vi har inget minsta beställningsvärde.

Personuppgifter/kunduppgifter/GDPR
I samband med din registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter så som kundnummer, namn, adress, telefonnummer och e-postadress. Uppgifterna använder vi i vår verksamhet för att kunna hantera din beställning samt för att kunna ge dig bästa möjliga service. De personuppgifter som lämnas vid registrering och beställning hos Lammboden behandlas konfidentiellt. Vi lämnar aldrig ut några personuppgifter och säljer inga uppgifter till tredje part. Enligt dataskyddsförordningen (GDPR - General Data Protection Regulation) har du rätt att få ut den information som vi har registrerat om dig. Om informationen är felaktig, ofullständig eller irrelevant har du rätt att begära rättelse eller att informationen helt tas bort. Vi vill att du som kund ska känna dig trygg med våra tjänster och säkerhet då det är kopplat till din personliga information. Lammboden samlar in så lite information som möjligt. Vi behöver veta var du bor och hur vi kan kontakta dig, gällande din beställning och för att kunna leverera din beställning. Har du skapat ett konto hos oss var noga med att logga ut från kontot när du är klar med din beställning, allt för att skydda dig mot obehörig användning. Läs mer om vår integretetspolicy längre ner på sidan. Har du frågor gällande dina kunduppgifter vänligen kontakta oss.

Priser
Alla priser anges i svenska kronor (SEK) inklusive moms (f.n. 12% för livsmedel, övriga varor 25%). I kassan visas alltid den totala ordersumman inklusive fraktkostnaden, innan beställningen godkänns. Vid eventuella prisändringar i nätbutiken gäller det pris som är aktuellt vid kundens beställning.

Observera att olika priser kan förekomma i gårdsbutiken i Stånga och i nätbutiken.

Betalning
Vi erbjuder förskottsbetalning till bankgiro, swish, kortbetalning samt fakturabetalning. Kommer du till gårdsbutiken och handlar går det bra att betala med kort och swish.

- Förskottsbetalning - kostnad 0 kr
Förskottsbetalning sker till bankgiro 5529-4458. Vid val av förskottsbetalning måste ordernumret du erhållit i orderbekräftelsen uppges, för att vi ska se vem avsändaren är. Varorna skickas när pengarna har kommit oss tillhanda, vanligen 1-3 bankdagar. Observera att om vi inte har erhållit någon betalning inom 15 dagar från orderdatumet, kommer beställningen att annulleras.

- Kortbetalning - kostnad 0 kr
Vi samarbetar med betalningstjänsten PayPal, med vilken det är möjligt att betala med betalkort eller PayPal-konto. PayPal samarbetar med VISA och Mastercard. Lammboden hanterar ingen kortinformation utan all korthantering sköts av PayPals säkra system. När beställningen hos Lammboden är genomförd överförs du till PayPals betalsida där du får fylla i dina uppgifter. För mer information om PayPal, gå in på deras hemsida www.paypal.se.

- Swish - kostnad 0 kr

- Billmate faktura - kostnad 19kr
Lammbodens fakturering sker i samarbete med företaget Billmate AB. För att kunna välja fakturabetalning måste du som privatperson vara folkbokförd i Sverige samt vara fyllda 18 år. Vid köptillfället görs en kreditprövning. Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Leverans sker endast till kundens folkbokföringsadress. Betalningsvillkoret är 14 dagar från det att varorna har skickats. Vid försenad betalning utgår en påminnelseavgift samt en dröjsmålsränta enligt Billmates villkor. OBS! Fakturan skickas tillsammans med beställningen.
Mer information om Billmates tjänster finns på deras hemsida www.billmate.se.

Orderbekräftelse
När du beställt får du en bekräftelse till den angivna e-postadressen med samtliga uppgifter för betalning. Den skickas automatiskt och brukar komma bara någon minut efter din beställning är slutförd. Skulle du inte ha fått den inom en timme kan du börja med att kontrollera att du angivit din epostadress rätt. Det är också vanligt att hotmail, gmail och live-mailkonton är så hårt inställda i sitt SPAM-skydd att dessa mail sorteras ut som skräppost direkt, kolla dina inställningar om du har en sådan mailadress.

Frakt och leveranstid
Varorna skickas med DHL eller posten till deras närmaste utlämningsställe.

Din försändelse skickas vanligen 1-4 dagar efter beställning/betalning och normalt levereras den inom 1-7 arbetsdagar efter försändelsen är skickad (OBS för lammskinnsprodukter gäller andra leveranstider, se nedan). Räkna med någon dags extra leveranstid om du väljer förskottsbetalning eftersom det vanligen tar 3 bankdagar innan vi kan se att pengarna har kommit in på bankgirot.

För lammskinnsprodukter kan det ibland ta längre tid även om det står att de finns i lager eftersom de sys här i ateljén och ibland sys upp först vid beställning. Vid behov av lammskinnsprodukterna till ett speciellt datum är det viktigt att meddela oss detta. För det mesta skickas lammskinnsprodukterna inom 7 dagar efter beställning, men vid hög orderingång kan det ibland ta längre tid. Varorna skickas med DHL eller posten till deras närmaste utlämningsställe.

Både brev och paket aviseras med SMS eller e-post och hämtas på respektive utlämningsställe. Om du inte fått något aviseringsmejl eller sms inom 5 vardagar efter att din beställning har gått iväg från oss (ett mejl går alltid ut när varan skickas), måste du kontakta oss på info@lammboden.se så att paketet inte går tillbaka till Lammboden igen.

Vid slutförsäljning meddelas du skriftligen via e-post eller per telefon. Vi meddelar också när slutsålda varor åter beräknas inkomma för leverans. Om du förskottsbetalat din order och du önskar häva köpet på grund av en kraftigt försenad leverans betalar vi tillbaka förskottsbetalningen senast inom 20 dagar.

Outlösta brev och paket
Om ett paket/brev kommer i retur till Lammboden skickas varorna inte ut till dig igen, du får i stället en återbetalning på din köpesumma minus 350 kr för att täcka våra kostnader för expediering, packning, emballage frakt, returfrakt, returbehandling. Om köpesumman varit lägre än 300 kronor skickas en faktura med 14 dagars kredit på det överskjutande beloppet. Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift med f.n. 50 kr. Vid utebliven betalning efter påminnelse vidtar vi betalningsrättsliga åtgärder.

Fraktkostnader

- Fraktkostnad
Lammboden erbjuder alla kunder inom Sverige en fast fraktkostnad på 59 kr.

Om du väljer att hämta varorna i gårdsbutiken i Stånga läggs ingen fraktkostnad på beställningen. Det går då bra att ringa in sin beställning.

För kunder som bor i Visby kan fri leverans ordnas efter överenskommelse. Kontakta info@lammboden.se innan beställningen genomförs.

Transportskada
Upptäcker du att varorna är transportskadade när du mottager dem, skall du anmäla detta till fraktbolaget eller utlämningsstället snarast. Tänk på att behålla emballaget tillsammans med varorna. Lammboden står för returfrakten och ny utleverans. Kontakta oss vid eventuella frågor.

Reklamationer
Har du fått en skadad eller felaktig vara ber vi dig kontakta oss omedelbart på e-post: order@lammboden.se, så att vi kan rätta till felet. Ha ditt ordernummer till hands vid kontakt med oss. Ersättningsleverans sker naturligtvis helt utan kostnad för dig. Varor som återsändes mot postförskott eller efterkrav utlöses ej av oss. Vid eventuella reklamationstvister följer vi Allmänna Reklamationsnämndens beslut. Som kund har du rätt att reklamera en vara i upp till tre år. Detta kräver dock att felen inte kan skyllas på felaktigt bruk, normalt slitage eller annan skadeförvållande åtgärd som medför felen.

Öppet köp/Bytesrätt/Ångerrätt
Som privatperson har du rätt att ångra ett köp inom 14 dagar enligt Distans- och hemförsäljningslagen. Vill du utnyttja ångerrätten kontakta oss inom 14 dagar efter att du har erhållit varan. Ångerrätt gäller för oanvända produkter. Varorna måste återsändas väl förpackade i av Posten godkänt emballage. Köparen står för kostnaden för returfrakten. Vi betalar tillbaka dina kostnader som du hade för varan vid beställningen senast inom 30 dagar efter att vi har fått tillbaka varan från dig. Observera att ångerrätt inte gäller livsmedel eller specialsydda varor om inte annat avtalats. Varor som återsändes mot postförskott eller efterkrav utlöses ej av oss.

Kontakta oss via e-post info@lammboden.se för mer information, innan du returnerar varan. Uppge ordernummer, vilken vara det gäller samt gärna en anledning till varför du ångrar ditt köp. Du kan läsa mer om vilka rättigheter du har som Internetkund på konsumentverkets hemsida: www.konsumentverket.se

Reservationer
Vi förbehåller oss rätten att ändra våra priser och villkor utan varsel. Det är viktigt att du tar del av våra villkor innan beställningen godkänns. Det är villkoren och priserna vid beställningstillfället som gäller. Vi reserverar oss för uppenbart felaktiga uppgifter samt slutförsäljning. Vi försöker förmedla så rättvisa bilder över våra varor som möjligt, men vi kan ej helt garantera att bilderna återger varornas exakta utseende.

Cookies
Lammbodens nätbutik använder cookies. En cookie är en textfil som en webbserver lägger in på er hårddisk. Cookies används bl.a. för att beställningsfunktionen ska fungera. Utan cookies skulle det inte vara möjligt att backa i beställningen utan att behöva fylla i alla uppgifter på nytt varje gång. Ni kan välja att stänga av användandet av cookies via er webbläsare. Detta kan dock innebära att ni inte får tillgång till alla sidor samt att ni inte har möjlighet att handla i vår nätbutik. Mer information om cookies finns att läsa på Post- och Telestyrelsens webbplats, www.pts.se.

Force Majeur
I händelse av krig, naturkatastrofer, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut, leverantörers leveransförseningar samt därmed jämförbara händelser utanför vår kontroll vilken ej skäligen kunnat förutses, och påverkar ingångna avtal samt utfästelser från vår sida, som gör att vi ej kan hålla nämnda avtal/utfästelse, skall utgöra grund till att vi befrias från våra förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.

Integritetpolicy


Din integritet är viktig för oss. Vår policy för behandling av personuppgifter är framtagen i syfte att presentera hur vi säkerställer att dina personuppgifter behandlas i enlighet med den gällande personuppgiftslagstiftningen GDPR (General Data Protection Regulation). Integritetspolicyn gäller för all kontakt med Lammboden som besök på vår webbplats, kontakt med vår kundtjänst, kontoinnehav och orderbeställning.

Peronuppgiftsansvarig
Lammboden (Stånga Almungs 519, 62360 Stånga) är personuppgiftsansvarig för behandling av personuppgifter. Personuppgiftsansvarig ansvarar för att Lammbodens behandling sker enligt gällande lagstiftning.

Vad är en personuppgift? 
All information som kan användas för att identifiera en enskild person definieras som en personuppgift. Det omfattar de mest grundläggande uppgifterna så som namn, adress, telefonnummer, e-postadress, födelsedatum, kundnummer men också uppgifter som orderhistorik, IP-nummer och annan information som på ett eller annat sätt kan härledas till en person. Dessutom kan vi samla in vissa personuppgifter från externa källor, t.ex. kreditupplysningar och adressuppdateringar.

När hanterar vi dina personuppgifter?
Vi samlar in och hanterar dina personuppgifter när du skapar ett konto, genomför ett köp, kontaktar vår kundtjänst, besöker vår webbplats eller väljer att ta del av våra nyhetsbrev. Informationen som vi samlar in behövs för att vi ska kunna hantera din beställning samt för att kunna ge dig bästa möjliga service.

Vilka personuppgifter hanterar vi vid beställning? 
Personuppgifter vi samlar in i samband med att ett köp genomför är följande:
•    Namn 
•    Kontaktuppgifter (adress, e-post, telefonnummer)
•    Betalinformation (transaktionsreferens, transaktionstidpunkt)
•    Födelsedatum
•    Fakturabetalning (personnummer)
•    Kundnummer
•    Betalningshistorik
•    Orderhistorik
•    Orderinformation (exempelvis när en vara som beställts ska levereras till en annan adress) 


Dessa personuppgifter behandlas för att:
•    Kunna leverera beställning
•    Kunna utföra kreditkontroller
•    Hantera betalningar
•    Bekräfta att köparen innehar lagstadgade minimiålder för att genomföra köp online
•    Hantera returer, reklamationer och garantiärenden
•    Besvara frågor gällande order, sortiment m.m.

Vilka personuppgifter hanterar vi för den som väljer att skapa ett konto? 
Personuppgifter vi samlar in i samband att ett konto skapas i på i vår webbshop är följande:
•    Namn 
•    Kontaktuppgifter (adress, e-post, telefonnummer)
•    Kundnummer
•    Användarnamn och lösenord
•    Köphistorik
•    Recensionshistorik


Dessa personuppgifter behandlas för att:
•    Ge inloggningsbehörighet
•    Kunna göra en identifikation
•    Upprätthålla korrekta och uppdaterade kontouppgifter
•    Göra det möjligt att följa köphistorik
•    Få del av produktrecensioner

Vilka personuppgifter hanterar vi för den som väljer bli kontaktat vi våra nyhetsbrev? 
Personuppgifter vi samlar in i samband att du väljer att motta våra nyhetsbrev är följande:
•    Namn
•    Kontaktuppgifter (adress, e-post, telefonnummer)
•    Uppgifter om hur kunden använder vår webbplats och andra digitala kanaler
•    Användaergenererad data (exempelvis klick- och besökshistorik)


Dessa personuppgifter behandlas för att:
•    Skicka marknasföringserbjudande via e-post, sociala medier eller andra liknande elektroniska kanaler för kommunikation
•    Kunna analysera hur företaget webbplats och dess sociala kanaler används
•    Testa och förbättra våra system som tillhandahåller våra tjänster

Vilka personuppgifter hanterar vi vid kundtjänstärenden? 
Personuppgifter vi samlar in i samband ett kundtjänst ärende är följande:
•    Namn 
•    Kontaktuppgifter
•    Korrespondens med kunden
•    Uppgifter om köptidpunkt, ordernummer, fel/klagomål på produkt
•    Användaruppgifter för konto
•    Tekniska uppgifter om din utrustning som är nödvänlig för 


Dessa personuppgifter behandlas för att:
•    Kommunicera och besvara frågor gällande förfrågningar och klagomål från kunden
•    Kunna genomför identifikation gällande förfrågan och klagomål
•    Utreda klagomål och supportärenden

Från vilka källor hämtar vi personuppgifter från? 
Utöver de uppgifter du själv lämnar till oss, eller som vi samlar in från dig utifrån dina köp och hur du använder våra tjänster, kan vi också komma att samla in personuppgifter från någon annan (s.k. tredje part). De uppgifter vi samlar in från tredje part är följande:
•    Adressuppgifter från offentliga register för att säkerställa att vi har rätt adressuppgifter 
•    Uppgifter om kreditvärdighet från kreditinstitut, banker eller upplysningsföretag 

Delning och överföring av personuppgifter 
I de fall när det är nödvändigt för att vi ska kunna uppfylla våra tjänster delar vi dina personuppgifter med andra företag som Huset på landet samarbetar med (s.k. personuppgiftsbiträden) när gäller distribution, transporter, betallösningar, marknadsföring och IT-tjänster. När dina personuppgifter delas med Lammbodens samarbetspartners ska uppgifterna behandlas i enlighet med Lammbodens instruktioner och för Lammbodens räkning samt endast för ändamål som är förenliga med de ändamål för vilka Lammboden har samlat in informationen. När dina personuppgifter delas med ett företag som är självständigt personuppgiftsansvarig gäller det företagets integritetspolicy och personuppgiftshantering. Utöver detta kan Lammboden enligt lag vara tvingade att lämna ut uppgifter till statliga myndigheter (exempelvis polisen och skatteverket). 

Lammboden strävar efter att behandla personuppgifter inom EU/EES samt samarbeta med partners och leverantörer som behandlar personuppgifter inom EU/EES. Om det inte är möjligt, kan behandlingen av personuppgifter ske utanför EU/EES i land som anses ha en adekvat skyddsnivå i enlighet med EU kommissionens beslut eller genom användandet av lämpliga skyddsåtgärder exempelvis standardavtalsklausuler, bindande företagsinterna regler eller US Privacy Shield. Oavsett i vilket land personuppgifterna behandlas vidtar Huset på landet rimliga tekniska, legala och organisatoriska åtgärder för att säkerställa att skyddsnivån är densamma som inom EU/EES.

Lagring av personuppgifter 
Behandlingen sker enligt gällande lagstiftning och innebär att personuppgifter inte bevaras under en längre tid än vad som är nödvändigt med hänsyn till ändamålen med behandlingen. Detta innebär rent praktiskt att uppgifter gallras bort då de inte längre är aktuella eller nödvändiga för analyser eller direktmarknadsföring och de ändamål som de har samlats in för. Vid all hantering av personuppgifter iakttas dock alltid hög säkerhet och sekretess.
Rättigheter 
Behandlingen sker enligt gällande lagstiftning och innebär att personuppgifter inte bevaras under en längre

- Rätt till tillgång 
Vi vill vara öppna och transparenta med hur vi behandlar dina uppgifter och om du vill få mer kunskap om den personuppgiftsbehandling som görs, har du rätt att begära tillgång till dina uppgifter som av oss lämnas i form av ett s.k. registerutdrag (ändamål, kategorier av personuppgifter, kategorier av mottagare av personuppgifter, lagringsperiod eller kriterierna för hur lagringsperiod fastställs, information om varifrån uppgifter har samlats in). Om vi mottar en begäran om tillgång, kan vi komma att fråga om ytterligare uppgifter för att säkerställa vilka uppgifter du vill ta del av och att vi lämnar ut uppgifterna till rätt person.

- Rätt till rättelse
Du har alltid rätt att begära att dina personuppgifter rättas om uppgifterna är felaktiga. Inom ramen för det angivna ändamålet har du också rätt att komplettera eventuellt ofullständiga och irrelevanta personuppgifter.

- Rätt till radering
Du har rätt att begära radering av personuppgifter som vi behandlar om:
•    Uppgifterna inte längre är nödvändiga för de ändamål för vilka de har samlats in eller behandlats.
•    Du har återkallat ett samtycke som behandlingen grundar sig på och det inte finns någon annan laglig grund för behandlingen.
•    Du invänder mot en intresseavvägning av berättigat intresse som vi har gjort och det saknas berättigat intresse för Lammboden som väger tyngre.
•    Du invänder mot behandling för direktmarknadsföringsändamål.
•    Personuppgifterna behandlats på ett olagligt sätt.
•    Personuppgifterna måste raderas för att uppfylla en rättslig förpliktelse som vi omfattas av.
•    Personuppgifterna har samlats in från ett barn som du har föräldraansvaret för, i samband med erbjudande av informationssamhällets tjänster, t ex sociala medier.

Det kan finnas anledning för oss att inte tillmötesgå din begäran om radering ifall det finns legala skyldigheter som hindrar oss från detta. Det kan vara om behandlingen behövs för att utöva vår rätt till yttrande- och informationsfrihet, för att uppfylla en rättslig förpliktelse som vi omfattas av eller för att kunna fastställa, göra gällande eller försvara rättsliga anspråk.

- Rätt till begränsning
Du har rätt att begära att vår behandling av dina personuppgifter begränsas.
Rätt att göra invändningar mot viss typ av behandling:
Berättigat intresse: Du har rätt att invända mot behandlingar som stödjer sig på ett berättigat intresse som vi har om du har personliga skäl som rör situationen. Vi får dock fortsätta att behandla dina uppgifter, trots att du har motsatt dig behandlingen, om vi har tvingande berättigade skäl för behandlingen som överväger ditt integritetsintresse.
Direktmarknadsföring (inklusive analyser som utförs för direktmarknadsföringsändamål):
Du har möjlighet att invända mot att dina personuppgifter behandlas för direktmarknadsföring . Invändningen omfattar även de analyser av personuppgifter (s.k. profilering) som utförs för direktmarknadsföringsändamål.  Om du invänder mot direktmarknadsföring kommer vi att upphöra med behandlingen av dina personuppgifter för det ändamålet liksom upphöra med alla typer av direktmarknadsföringsåtgärder.

- Rätt till dataportabilitet
Om vår rätt att behandla dina personuppgifter grundar sig på ditt lämnade samtycke eller fullgörande av åtaganden i ett avtal med dig har du rätt att begära att få de uppgifter som rör dig och som du har lämnat till oss överförda till en annan personuppgiftsansvarig (s.k. dataportering).

Om cookies
Personuppgifter kan samlas in när du använder lammboden.se och då lagras informationen om din användning och vilka sidor som besöks. Det kan vara teknisk information om din enhet och internetuppkoppling såsom operativsystem, webbläsarversion, IP-adress, cookies och unika identifierare. Vid besök på lammboden.se där våra tjänster tillhandahålls, kan olika tekniker användas för att känna igen dig i syfte att lära oss mer om våra användare. Detta kan ske direkt eller genom användning av teknik från tredje part. Detta kan vara användning av t ex cookies.
 
- Vad är en cookie?
Det finns två typer av cookies. Den ena typen sparar en textfil under en längre tid, men har ett utgångsdatum. Denna cookie syftar till att exempelvis tala om för dig vad som är nytt sedan senaste besöket. Den andra typen av cookie är en så kallad sessionscookie, som saknar utgångsdatum. Textfilen sparas temporärt så länge som du är inne och surfar på en sida, och hjälper exempelvis till med att hålla reda på vilket språk som du vill använda dig av. Så snart som webbläsaren stängs ner raderas också textfilen.
 
- Varför använder vi oss av cookies?
Huset på landets webbplats använder vi cookies för att exempelvis hålla reda på vilka varor som du har lagt i din varukorg. För att kunna använda på webbplats fullt ut behöver du acceptera cookies, och det gör du genom din webbläsares inställningar. Vill du inte acceptera cookies kan du stänga av cookies via din webbläsares säkerhetsinställningar. Detta innebär dock att vår webbplats inte kommer att fungera som avsett. 

Klagomål
Du har rätt att inge klagomål till tillsynsmyndigheten Datainspektionen, www.datainspektionen.se.

Ändringar i policyn

Denna personuppgiftspolicy kan komma att uppdateras för att åtgärda störningar eller för att uppfylla nya legala eller tekniska krav. Den senaste uppdaterade versionen av integritetspolicyn hittar du alltid på denna sida. 

Senast uppdaterad 2018-08-09

Kontaktuppgifter
Lammboden Almungsgården
Kia och Bengt Viken
Stånga Almungs 519, 623 60 Stånga
info@lammboden.se
Tel:070 111 19 74
Innehar F-skattsedel
Momsregnr SE662007455601